Systemy klimatyzacji w autach nie są już tak trwałe, jak dawniej. Dlatego wymagają systematycznej kontroli. To najlepszy sposób na to, by działały długo i bez poważnych awarii.
Niegdyś w układach klimatyzacji krążył czynnik R12 to już historia. Dziś większość aut ma czynnik chłodniczy R134a. Jest bardziej lotny i szybciej ucieka z układu przez najdrobniejsze nieszczelności. Jednak niezależnie od tego, jaki czynnik został zastosowany w układzie, w razie awarii klimy potrzebny jest specjalistyczny serwis. Naprawa klimatyzacji w aucie Luboń to przede wszystkim serwis Papis. Z nami masz gwarancję, że usterka nie powróci zaraz po wyjeździe z warsztatu.
Gdy klima nie daje rady
Spadek wydajności klimatyzacji to zwykle wina uszkodzonego skraplacza. To w tym podzespole czynnik chłodniczy oddaje ciepło do otoczenia, więc podczas pracy systemu jest bardzo gorący. Ponieważ skraplacz montowany jest przed chłodnicą silnika, stanowi pierwszą zaporę dla pyłu i brudu. Dlatego łatwo dochodzi do zapchania otworów przelotowych skraplacza, a w efekcie do zablokowania przepływu powietrza i zaniku wymiany ciepła przez ten element układu. Skoro klimatyzacja w samochodzie nie ma jak rozproszyć ciepła do otoczenia, to nie będzie chłodzić. Często wystarczy oczyścić skraplacz. Ale i to nie mMoże to jednak nie wystarczyć, jeśli zanieczyszczenia wypełniły lukę między skraplaczem a chłodnicą cieczy chłodzącej silnik. Wtedy trzeba wymontować skraplacz lub chłodnicę, albo nawet oba te elementy. Demontaż skraplacza klimatyzacji wiąże się z koniecznością rozszczelnienia układu, a więc trzeba z niego odciągnąć czynnik chłodniczy, wymieszany z olejem..
Gdy uleciał gaz
Oczyszczanie skraplacza, nawet wiążące się z rozszczelnieniem układu, to chyba najprostsza naprawa klimatyzacji w aucie. Bardzo częstym przypadkiem, szczególnie w stosunkowo nowych samochodach, jest ubytek gazu w układzie. Jakie będą symptomy ubytku gazu? Spadek wydajności schładzania kabiny, aż do braku możliwości włączenia klimatyzacji.
Sprawdź również: